Gode råd

Er høyteknologisk trening best – eller bør man bare føle seg frem?

0

Trening og fysisk aktivitet blir i alt større grad digitalisert, med både GPS-klokker, pulsmålere og opplasting a resultatene til sosiale medier eller treningsplattformer på nett. Samtidig er det noen som mener at det kan bli litt for mye vitenskap og tall, noe som gjør at treningen blir både kjedeligere og mindre effektiv.

Det er fortsatt mulig å gjøre treningen enkel

Til å begynne med så er det viktig å huske på at det fortsatt er mulig å trene enkelt – helt uten duppeditter og tall. Hvis man vil løpe i skogen så er det bare å ta på joggesko, og hvis man vil trene yoga trenger man ingenting mer enn en yogamatte, se noen eksempler på https://billigfitness.no/collections/yogamatte, det er faktisk så enkelt.

Det er kanskje spesielt hvis dingsene faktisk kommer i veien for treningen som man bør følge litt ekstra med. Det er mange som har droppet en treningstur fordi GPS-klokken ikke var ladet, eller som fikk en real nedtur i motivasjonen når Garmin Connect var utilgjengelig i noen dager i 2020.

Husk at de digitale resultatene ikke gir det hele bildet

Innenfor noen idretter er måling av styrke og ytelse sentral, det gjelder for eksempel landeveissykling og det ekstreme søkelyset på måling av watt. I slike spesialiserte tilfeller kan det være på sin plass, men husk at mosjonister sjelden får et komplett bilde ved å bare måle enkelte datapunkter – som puls eller hastighet. Når det gjelder puls vil det være helt andre faktorer, som søvn eller stress, som også spiller inn. Dessuten er pulssoner sjelden helt tilpasset mosjonister, og selv om pulsmålere blir alt bedre så er det ikke alltid de måler riktig. Hvis man da lar seg styre blindt av pulsmåleren, så risikerer man at treningsøkten blir både lite effektiv og kjedelig. I noen tilfeller er det helt klart bedre å lytte til kroppen.

Få en god natts søvn

Previous article

Derfor er kjøleskap og frysere egentlig ganske strømgjerrige

Next article

You may also like

More in Gode råd